Blogserie Trap er niet in!
In de blogserie Trap er niet in! vertel ik over de valkuilen waar ik afgelopen jaren in ben getrapt. En jij waarschijnlijk ook.
Ken je Robert Cialdini?
De bekende hoogleraar psychologie Robert Cialdini heeft de 7 principes uitgeschreven. Principes hoe je als ondernemer een klant kan beïnvloeden in het aankoopproces. Natuurlijk wel ethisch verantwoord maar we worden als consumenten vaker ‘vriendelijk’ gemanipuleerd dan dat we in de gaten hebben.
Als ondernemer kan je boeken lezen hoe je deze principes succesvol toepast. In deze blogserie draai ik het juist om. Ik wil jou als consument laten zien welke valkuilen er zijn, hoe je ze herkent en wat je ermee doet. Dat zorgt uiteindelijk voor bewustere keuzes. Keuzes die invloed hebben op jouw portemonnee en spaarpot.
Herken je een valkuil of ben je ergens ingetrapt? Deel je ervaring met je kinderen zodat ook zij deze valkuilen leren kennen.
Blogserie ‘Trap er niet in!’
#1 ‘6 personen kijken momenteel naar deze locatie’ – schaarsteprincipe
#2 ‘Pfff…. ik krijg het er warm van‘ – sympathie
#3 ‘Het plaatje was ook te mooi om waar te zijn‘ – sociale bewijskracht
#4 ‘Wat lief dat je me herinnert‘ – Wederkerigheid
#5 ‘Iedereen doet mee dus ik ook‘ – Sociale druk
Wil je meer weten over (online) invloed?
Lees dan deze boeken:
- Invloed van Robert Cialdini
- Online invloed van Bas Wouters en Joris Groen
- Thinking fast and slow van Daniel Kahneman (Nederlandstalige versie)