Tips tegen phishing, smishing en vishing
Geldcriminelen zitten niet stil. Ze blijven op allerlei manieren proberen (‘hengelen’) om aan persoonlijke gegevens te komen zodat ze toegang krijgen tot persoonlijke en financiële gegevens. Hoe werkt het? En vooral hoe voorkom je dat jij of je kind in deze valkuil stapt?
Phishing
Geldcriminelen hengelen naar jouw persoonlijke (bank)gegevens via mail. Je ontvangt een zeer goed lijkende brief (qua taal en uiterlijk) van een bank of bedrijf. Met hierin een dringend verzoek om snel te reageren. Bijvoorbeeld omdat een datum verloopt of om je te beschermen tegen criminelen (ironisch). Reageren kan via een link of er wordt gevraagd om een bijlage te downloaden.
Tips
- Update regelmatig alle software en antivirusprogramma’s.
- Onthoud dat een bank nooit om (persoonlijke) gegevens vraagt via mail.
- Controleer het mailadres van de afzender. Vaak zitten hier foutjes in.
- Twijfels? Bel de bank. Gebruik niet het nummer uit de mail. Maar zoek het telefoonnummer op.
- Beantwoord nooit de mail.
- Let bij het mail lezen via mobiel extra goed op. Het kan door het kleinere scherm moeilijker zijn om foutjes te ontdekken.
Smishing
Geldcriminelen hengelen naar jouw persoonlijke (bank) gegevens via SMS. Ze sturen een berichtje met het verzoek om op een link te klikken of om een telefoonnummer te bellen. Maar de link gaat naar een valse website en via telefoon kom je met een fraudeur in contact.
Tips
- Klik nooit op links, bijlagen of afbeeldingen zonder eerst de afzender te controleren. Controleer het telefoonnummer online of vergelijk het nummer met het nummer zoals het in jouw contactpersonen lijst staat.
- Let op! Fraudeurs gebruiken ook bekende telefoonnummers of namen om zo voor verwarring te zorgen. Dus neem de tijd om het goed te checken.
- Onthoud dat banken nooit (ook niet via SMS) vragen naar uw PIN, paswoord of andere persoonlijke gegevens.
Vishing
Geldcriminelen hengelen naar jouw persoonlijke (bank) gegevens via telefoon (=Voice). Criminelen bellen op, doen zich voor als bankmedewerker en willen persoonlijke gegevens checken.
Tips
- Onthoud dat een bank nooit om (persoonlijke) gegevens vraagt via telefoon.
- Onthoud dat criminelen veel moeite doen om aan gegevens te komen. Bijvoorbeeld ook door het checken van social media accounts. Als een beller persoonlijke informatie heeft, zegt dat nog steeds niets over betrouwbaarheid.
- Twijfels? Vraag naar de naam en het nummer van de beller. Bel terug. Niet naar het opgegeven nummer, maar zoek het nummer van de bank of het bedrijf op.
Klets met je kinderen
Je hoeft je kinderen niet bang te maken voor geldcriminelen. Maar het is wel belangrijk dat ze je jouw kind slimmer maakt. Dus vertel:
- Hoe criminelen te werk gaan. Leg alle verschillende vormen uit.
- Onthoud dat niemand (niet de bank, maar ook niet de politie of de juf) ooit vraagt om de pincode, pinpas of andere persoonlijke gegevens).
- Klik nooit op een link of bijlage, als je een berichtje krijgt via mail of social media kanalen.
- Bij twijfel? Spreek af dat bij twijfel jouw kind het altijd aan jou laat zien.
- Gaat het toch mis? Neem dan snel contact op met de bank om de bankrekening van jouw kind te blokkeren.