‘Wat lief dat je me herinnert’
Trap er niet in!
Ik sta op het punt om naar bed te gaan. Ik check mijn telefoon nog even en zie dat ik een herinneringsmail van een webshop heb gekregen. Wat blijkt? Ik heb wel artikelen in het boodschappenmandje gedaan, maar nog niet afgerekend. Herkenbaar?
De mail is heel vriendelijk. Het voelt bijna alsof ze me persoonlijk kennen en me als een soort vriendin waarschuwen. ‘Joh, die sneakers staan je echt superleuk. En we snappen dat je het druk hebt. Daarom hebben we het voor je onthouden. Je hoeft alleen maar hier te klikken en dan regelen we alles voor je.’
Dat is geweldig, wat een service! Morgen bestellen, denk ik voordat ik in bed stap.
Stop… wat gebeurt hier? Die sneakers die ik vanmiddag niet wilde (omdat ik helemaal geen nieuwe schoenen nodig heb), zijn nu opeens onmisbaar geworden? Omdat ik een herinneringsmail heb gekregen?
Hoe werkt dit in onze hersenen?
Ik ben – bijna – in de valkuil van het wederkerigheidsprincipe gelopen. Dit principe is te vergelijken met een weegschaal. Als iemand iets voor jou doet, wil je graag ook iets voor diegene terugdoen: je wil de weegschaal in balans houden. En als je dan een mail ontvangt waarin de indruk wordt gewekt dat iemand persoonlijk moeite doet om jou te informeren, dan wil je hierin graag tegemoetkomen.
Bedrijven spelen hier handig op in. Bij veel online bedrijven gebeurt dat door je automatische mailings te sturen. Is jouw winkelmandje gevuld, maar heb je niet afgerekend? Dan krijg je een mailtje. Niet om misbruik te maken of om onethisch te handelen. Het is puur een marketingtechniek.
Hoe voorkom je deze valkuil?
Het is allereerst belangrijk om te weten dat webshops je willen informeren, je op de hoogte willen houden. Maar als je bij het wederkerigheidsprincipe stilstaat, kan het wel zo zijn dat je ontdekt dat je regelmatig in deze valkuil trapt. Net als ik trouwens. Net als iedereen!
Maar jij kunt wel degene zijn die er níét in trapt. Hoe je dit doet?
- Ben je bewust van dit wederkerigheidsprincipe. Ontvang je een herinneringsmail?
Jij hebt de valkuil ontdekt. 1-0 voor jou. - Neem afstand. Beslis of je deze mail überhaupt wel wil openen. Je kan de mail namelijk ook direct verwijderen.
- Open je de mail? Stel jezelf vragen. Staat dit product op mijn wensenlijstje? Is dit precies het product dat op mijn wensenlijstje staat? Heb ik het bedrag er wel voor over (ook al is de man of vrouw achter die mail nog zo aardig)?
- Voelt het plaatje goed? Glimlach, bestel en geniet.
- Voelt het plaatje niet goed? Verwijder de mail en sluit met een glimlach je inbox.
Er is niets mis met alle verleidingstechnieken die online en offline worden gebruikt. Maar als je ze herkent, dan ben jij in het voordeel. Je maakt bewustere keuzes. En de herinneringsmailtjes? Die zijn nog steeds welkom hoor. Voor als ik een keer écht iets vergeten ben!
Blogserie
Dit blog is nummer #4 uit de blogserie ‘Trap er niet in’. In deze blogserie wil ik jou als consument laten zien welke valkuilen er zijn, hoe je ze herkent en wat je ermee doet. Dat zorgt uiteindelijk voor bewustere keuzes. Keuzes die invloed hebben op jouw portemonnee en spaarpot. Ken jij alle valkuilen? Check het hier.
Wil je meer tips en adviezen ontvangen? Volg mij op Facebook of Instagram.