Ik wil rijk worden
Als ik aan leerlingen vraag wat ze later willen worden is het meest gegeven antwoord ‘rijk’. De huidige generatie wil het liefste snel rijk worden, met zo min mogelijk inspanning en dan ook nog het liefste vanaf een subtropische plek in zwemkleding. En voordat je nu denkt ‘die jeugd van tegenwoordig…’, het is niet heel vreemd dat ze denken dat dit mogelijk is. Op social media worden bedolven onder deze zonnige verwachtingen. En jongeren missen nog de ervaring om van deze verwachtingen een reëel beeld te maken.
Wat is waarheid?
Door alle informatie die in razendsnel tempo voorbij komt en kan worden opgezocht, is het moeilijk om nog te kunnen inschatten wat waarheid is. Want het is niet zichtbaar hoeveel vloggende enthousiastelingen echt influencer zijn geworden. En hoeveel influencers rijk zijn geworden. Want wat is rijk? Is rijk een bedrag op een solide spaarrekening, het aantal bitcoins dat je bezit of hangt de influencer van gesponsorde reclames en vakanties aan elkaar? Wat blijft er van de influencer over als de gesponsorde onderdelen wegvallen?
Kletsen over geld is belangrijker dan ooit
Als jouw kind graag rijk wil worden, is het belangrijk om dit niet meteen weg te wuiven. Ga met je kind in gesprek. Wat is rijk zijn voor hem of haar? Waarom wil je rijk zijn? Wat heb je er voor over? Hoeveel risico durf je te nemen? Er zijn veel jongeren die helemaal niet extreem veel geld willen verdienen, maar door de sociale druk denken dat dit hoort. Of dat ze er niet bij horen als ze kiezen voor een andere invulling die anderen als basic of saai zien. Ruimte bieden om te kletsen over eigen dromen en doelen, is enorm waardevol.
Er zijn nog nooit zoveel verleidingen geweest
Als je je eigen dromen en doelen kent ben je veel beter bestand tegen alle verleidingen. Kinderen en jongeren zijn nog nooit aan zoveel verschillende verleidingen bloot gesteld. Het aantal reclames dat zij per dag bewust maar vooral ook onbewust onder ogen krijgen is enorm veel. En alle A merken en belangrijke winkels hebben tegenwoordig gedragswetenschappers in dienst om te onderzoeken welke kleuren, teksten, beelden en vormen het beste werken. Ze zijn gespecialiseerd in het brein en onderzoeken met hersenscans hoe ze ons brein kunnen activeren. Geloof mij, deze technieken gaan vele malen verder dan alleen het plaatsen van A merk producten op ooghoogte in de schappen.
Ouders zijn de belangrijkste influencers
Jongeren moeten tegenwoordig én stevig in de schoenen staan om te kiezen voor eigen dromen én bestand zijn tegen alle verleidingen. Dat is best een pittige uitdaging. Maar gelukkig zijn er ouders. Want ouders zijn en blijven de belangrijkste influencers. Pak je podium zou ik zeggen en ga samen op zoek naar het antwoord hoe je kind rijk kan worden. In welke vorm dan ook.
Nieuwsgierig naar meer?
- Lees het blog ‘Zo ga je om met sociale druk‘