‘Iedereen doet mee, dus ik ook’
Trap er niet in!
Gezellig, samen met collega’s uiteten! Het werd een keer tijdens een lunchpauze bedacht en met enthousiasme heb ik mijn naam genoteerd. Leuk om elkaar een keer buiten werktijd te ontmoeten. En natuurlijk om te genieten van een driegangenmenu van 25 euro bij een gezellig restaurant.
Tot ik de details binnenkrijg… Het wordt geen eetcafé, maar een restaurant waarvan de hoofdgerechten alleen al 25 euro per stuk kosten. Ik vind uiteten gaan heel gezellig, maar ik was niet van plan om zoveel geld uit te geven. Tegelijkertijd vind ik het ook stom om te zeggen dat ik het te duur vind. Dus ik besluit om te kiezen voor de goedkoopste gerechten: tomatensoep en saté. Het toetje sla ik over.
Maar bij het afrekenen blijkt dat de rekening wordt gedeeld. Heb ik dus betaald voor de carpaccio van mijn collega en zelf tomatensoep gegeten. Had ik toch maar een smoes bedacht…
Stop… wat gebeurt hier? Ik had zin om uiteten te gaan met mijn collega’s, maar de keuze voor het restaurant heeft uiteindelijk voor een nare bijsmaak gezorgd. Ik heb niet gegeten waar ik zin in had en meer uitgegeven dan mijn bedoeling was.
Hoe werkt dit in onze hersenen?
Ik ben in de valkuil van sociale druk gelopen. Dit principe houdt in dat je je laat leiden door de normen van de groep. De groep maakt een keuze en jij durft hier niet tegenin te gaan. Uit angst voor een tegenreactie. Of omdat je bang bent dat je niet meer aardig gevonden wordt.
In dit geval speelt het restaurant geen rol. Het is echt een groepsproces. Deze keer overkwam het me met collega’s, maar misschien herken jij het ook bij uitjes met vriendengroepen. Bijvoorbeeld: samen een dag weggaan en niet duidelijk afspreken of er wel of geen lunchpakketjes worden meegenomen. Het zijn voorbeelden waarbij de ‘aanvoerder’ van de groep vaak de beslissingen neemt voor de hele groep.
Hoe voorkom je deze valkuil?
Het is allereerst belangrijk om te weten dat je collega’s of vrienden je niet bewust op kosten willen jagen. Maar als je bij deze sociale druk stilstaat, kan het wel zo zijn dat je ontdekt dat je regelmatig in deze valkuil trapt. Net als ik trouwens. Net als iedereen!
Maar jij kunt wel degene zijn die er níét in trapt. Hoe je dit doet?
- Ben je bewust van deze sociale druk. Word je overvallen door een voorstel?
Jij hebt de valkuil ontdekt. 1-0 voor jou. - Neem afstand. Bekijk de situatie opnieuw.
- Stel jezelf vragen. Wat is het etentje jou waard? Denk je dat jij de enige bent die liever een andere keuze maakt? Zijn er andere keuzes die je kan voorstellen?
- Voelt het plaatje goed? Glimlach, ga mee en bestel waar je zin in hebt.
- Voelt het plaatje niet goed? Vertel eerlijk waarom je niet meegaat en bied aan om de volgende keer het etentje te regelen.
Sociale druk is er en zal er ook altijd blijven. Maar als je het herkent, dan ben jij in het voordeel. Dan maak je bewustere keuzes. En een uitnodiging voor een etentje? Die is nog steeds welkom, mét een toetje!
Blogserie
Dit blog is nummer #5 uit de blogserie ‘Trap er niet in’. In deze blogserie wil ik jou als consument laten zien welke valkuilen er zijn, hoe je ze herkent en wat je ermee doet. Dat zorgt uiteindelijk voor bewustere keuzes. Keuzes die invloed hebben op jouw portemonnee en spaarpot. Ken jij alle valkuilen? Check het hier.
Wil je meer tips en adviezen ontvangen? Volg mij op Facebook of Instagram.