‘Pfff… ik krijg het er warm van’
Trap er niet in!
Hè gets. Het is zondagavond en de wasmachine stopt ermee. Maar hé, het voordeel van online shoppen is dat je op zondagavond kan bestellen en op maandagochtend de wasmachine al wordt bezorgd.
Om 08.00 uur gaat de deurbel. Twee enorm aantrekkelijke bezorgers van Coolblue staan voor de deur. Ik ben gelukkig getrouwd, maar twee mannen met een geweldige uitstraling geven je toch een goed gevoel. En het verschil met de vorige bezorger (sigarettenrook, bilspleet, onverzorgd) is enorm.
De Coolblue bezorgers zijn aardig, verwijderen de oude wasmachine en nemen alle verpakkingsmaterialen keurig mee. En wanneer ze mijn nieuwe wasmachine van het karretje laten vallen, met een kleine deuk in het nieuwe apparaat, vind ik dat geen enkel probleem.
Stop… Wat gebeurt hier? Bezorgers laten mijn nieuwe wasmachine vallen en ik vind het geen enkel probleem?
Hoe werkt dit in onze hersenen?
Ik ben in de valkuil van het sympathieprincipe gelopen. Dit principe houdt in dat als iemand aardig voor je is, je eerder geneigd bent om met hem of haar in te stemmen. Om ‘ja’ te zeggen tegen een aankoop. Of in mijn geval: om foutjes weg te wuiven. Want ook wij willen graag aardig gevonden worden.
Bedrijven spelen hier handig op in. Bij Coolblue door bijvoorbeeld bewust te kiezen voor bezorgers met een krachtige uitstraling. Niet om misbruik te maken of om onethisch te handelen. Het is puur een marketingtechniek.
Hoe voorkom je deze valkuil?
Het is allereerst belangrijk om te weten dat aardige verkopers over het algemeen ook echt aardig zijn. Maar als je bij het sympathieprincipe stilstaat, kan het wel zo zijn dat je ontdekt dat je regelmatig in deze valkuil trapt. Net als ik trouwens. Net als iedereen!
Maar jij kunt wel degene zijn die er niet in trapt. Hoe je dit doet?
- Ben je bewust van dit sympathieprincipe. Staat er een aardige verkoper voor je neus? Glimlach. Jij hebt de valkuil ontdekt. 1-0 voor jou.
- Neem afstand. Jouw product blijft precies hetzelfde, of de verkoper aardig is of niet. Jij ziet de verkoper en het product dus los van elkaar.
- Stel jezelf vragen. Staat dit product op mijn wensenlijstje? Is dit precies het product dat op mijn wensenlijstje staat? Heb ik het bedrag er wel voor over (ook al is die verkoper zo aardig)?
- Voelt het plaatje goed? Glimlach, bestel en geniet.
- Voelt het plaatje niet goed? Bedank de verkoper en ga met een glimlach de winkel uit.
Er is niets mis met alle verleidingstechnieken die online en offline worden gebruikt. Maar als je ze herkent, dan ben jij in het voordeel. Je maakt bewustere keuzes. En de Coolblue bezorgers zijn nog steeds welkom: voor leveringen zónder deuk!
Dit blog is nummer #2 uit de blogserie ‘Trap er niet in’. In deze blogserie wil ik jou als consument laten zien welke valkuilen er zijn, hoe je ze herkent en wat je ermee doet. Dat zorgt uiteindelijk voor bewustere keuzes. Keuzes die invloed hebben op jouw portemonnee en spaarpot. Ken jij alle valkuilen? Check het hier.
Wil je meer tips en adviezen ontvangen? Volg mij op Facebook of Instagram.